Selasa, 6 April 2010

Pak Cik Kayo

Hmm, semasa aku memandu balik rumah petang tadi, aku dapat satu sms yang akan membuatkan aku kaya atau kayap. Macam dalam gambar tu, dia cakap sim kad aku berjaya cabutan bertuah dan menang RM 10,000.00. Kayo pakcik.

Umak aih, kenapa RM10,000,00,- pulak tulisannya, macam biasa main kosong banyak kat belakang tuu. Dah la tu, Pawar rut pulak tu. Tima kacih rosham, walaupun ko tak ambil bahagian dalam abh2009 kelmarin, pemurah juga nak bagi aku rm10K.

Suruh pulak aku kontak nombor yang panjang lebar tu... umak aihh.. (dah 2 kali disebut) panjang la pulak nombor dia. Bila pulak pawar rut buka cawangan di Indonesia?

Aku kayo... aku kayo... aku kayooooooo....

He he.. tu gimik bagi orang yang sentiasa tamak nak kan lebih daripada orang lain dan sifat ini juga digunakan oleh manusia licik menjalankan tipu muslihat untuk merampas, menyamun dan mencuri duit titik peluh simangsa.

Sifat tamak ni jugalah yang menjatuhkan institusi apa sekalipun. Sikap yang tidak boleh kurang dari orang lain, mesti nak lebih dalam segala segi walaupun melebihi kemampuan diri sendiri. Akhirnya jadi pak kadok, ayam sabung menang, kampung pula tergadai, yang dikendong berciciran, yang dikejar tak dapat...

Jadi berhati-hatilah jika mendapat sms yang serupa dengan menawarkan hadiah yang dikira tidak logik, mana logiknya, aku tak minum pun sangat produk pawar rut tu dan tak penah masuk mana-mana kontes dengan pawar rut.

Hati-hatilah, inilah nombor tersebut 006285242257967 atau mungkin menggunakan sebarang nombor yang lain.

wassalam.

Tiada ulasan: