Jumaat, 12 November 2010

Numismatics

Apa itu Numismatics?

Numismatics adalah kajian atau mengumpul sebarang jenis matawang, baik siling, wang kertas, token dan sebarang barang yang digunakan sebagai matawang.

Numismatists pula adalah mereka yang melakukan kajian atau pengumpul numismatics yang merangkumi kajian mengenai matawang atau sebarang pengantara untuk membayar hutang atau penukaran barangan (jual-beli).

Jika ketiadaan sistem matawang seperti dahulu kala, sistem pertukaran barang dijadikan asas dalam sistem jual-beli. Pertukaran keatas barang yang setara nilai atau dengan barang yang biasa didapati. Ini termasuk barangan seperti kulit siput, logam berharga atau batu permata.

Terdapat 3 jenis numismatists yang dikenal pasti iaitu Exonumia, Notaphily dan Scripophily.

Exonumia adalah pengkajian mengenai jenis siling yang diguna pakai termasuk token, pingat kebesaran dan sebarang barangan berbentuk siling bertujuan untuk jual-beli atau sebagai peringatan.

Notaphily pula adalah pengkajian mengenai wang kertas dan seumpamanya.

Scripophily mensasarkan kepada stok atau bond yang mempunyai nilai sejarah dan berkaitan dengan peristiwa tertentu.

Di Malaysia, Bank Negara Malaysia mempunyai sebuah musium yang menyimpan maklumat tentang sejarah matawang yang pernah dan sedang digunakan sehingga kehari ini.

Mengapa saya membuat pengenalan mengenai hobi yang pelik ini? Ini adalah kerana saya juga menjadi salah seorang numismatists.

Koleksi saya tidaklah sehebat numismatists yang lain, cuma beberapa siling dan wang kertas sahaja.


Bagi peminat di Malaysia, khususnya di Kuala Lumpur, mereka boleh mencari disekitar Jalan Pasar, Pasar Seni dan sebagainya. Terdapat syarikat dan juga individu yang menjual melalui internet.

Tiada ulasan: